Pages

Friday 4 December 2015

Tips surirumah sentiasa kekal positif.

Teks : Aliza binti Idris
Foto : Carian Google

Tips surirumah sentiasa kekal positif.


"Haihh, bosannya rasa duduk rumah. Takda apa yang boleh dibuat
selain masak dan jaga anak." Cik puan surirumah sekalian, pernah terdetik rasa sebegini dalam hati ? Mungkin ada masa tertentu tanpa diduga , ada bisikan nakal singgah menyapa. Tambah bilamana emosi tidak stabil, anak-anak meragam dan banyak karenah, pasti ada perasaan ini terbit di hati kecil kita.

Kadangkala, tidak dapat saya nafikan, saya juga berasa seperti itu. Bosan dan penat. Tetapi cepat-cepat saya ketepikan perasaan itu. Astaghfirullah. Kenapa mesti mengeluh. Apa kata cuba lawan perasaan negatif itu. Barulah boleh jadi "SuperMama".

Mungkin kita boleh praktikkan sedikit sebanyak tips untuk sentiasa positif.

Bergaul dengan rakan yang positif.
Walaupun seharian kita berada dirumah bersama anak-anak, dengan teknologi yang luas dan canggih, kita masih dapat mencari kenalan baru. Memilih rakan maya yang sentiasa positif mampu memberikan aura yang baik. Kita sebagai surirumah seharusnya dikelilingi kumpulan sokongan yang baik dan boleh bertukar pendapat. Berkongsi cerita dan pengetahuan  tentang pelbagai cerita mampu sedikit sebanyak menambah nilai positif dalam diri.

Sentiasa menghidupkan impian yang indah setiap hari.
Semua wanita inginkan kehidupan yang indah dan sempurna. Dikelilingi suami dan anak-anak yang bijak dan sihat. Sebagai surirumah, cuba hidupkan impian yang indah setiap hari. Kita perlu yakin hari-hari yang kita lalui itu akan kita sempurnakan sebaik mungkin. Jika kita memasak, kita akan cuba memasak hidangan yang enak dan berkhasiat untuk keluarga. Tak perlu hidang ala hotel, cukuplah kita menyediakan makanan yang baik dan penuh kasih sayang.

Apabila mengemas rumah pula bayangkan kita sedang mencantikkan ruang syurga dalam rumah kita. Syurga itu sangat indah. Kita juga mampu mengindahkan rumah semampu kita. Jika keletihan asyik mengemas sahaja, maklumlah perangai anak kecil, mesti ada barang mainan bersepah situ sini. Tapi, cubalah pujuk dan ajak sekali anak-anak mengemas. Pasti seronok. Saya pasti, menghidupkan impian yang indah ini akan membuatkan kita rasa bersemangat sepanjang masa. Bayangkan jika kita surirumah tiada impian yang indah, nescaya kehidupan seharian pasti membosankan. Suami dan anak-anak  juga akan terkena tempiasnya itu nanti.

Syukur dengan apa yang diperoleh.
Apabila bangun daripada tidur, sentiasa titipkan rasa syukur kepada Yang Maha Esa kerana masih memberikan peluang untuk kita  hidup di muka bumi ini. Lihat wajah-wajah kesayangan kita yang masih tidur itu  dengan penuh kasih sayang. Bersyukuƕ kita berpeluang mendidik dan mengasuh anak-anak dengan cara kita sendiri. Melihat momen indah ketika tumbesaran anak-anak,  saya pasti semua ibu inginkan sedemikian. Jadi kita adalah ibu terpilih tau.

Sampai di sini dahulu perkongsian saya untuk kali ini. Semoga akan bertemu lagi dalam perkongsian akan datang. Doakan saya sentiasa konsisten untuk mengemaskini blog ini ye. Jumpa lagi.




No comments:

Post a Comment