Pages

Sunday 28 January 2018

Perlu ke MeTime untuk SuriRumah? Penting ke Me Time?

Teks : Aliza binti Idris
Foto : Carian Google

Perlu ke MeTime untuk SuriRumah? Penting ke Me Time?




Saya kan selalu baca pasal MeTime kalangan orang perempuan ni. Tak kira la yang dah kahwin ke atau pun masih single. Bila tengok Me Time masing-masing kan,ada jugakla nak rasa Me Time kononnya. Bukan la nak pergi travel mana- mana pun. Bukan juga nak melepak dengan kawan-kawan. Terasa Me Time tu nak buat sesuatu yang saya sangat suka. Saya sangat susah nak tinggalkan anak-anak sebab mereka ni memang dengan saya 24jam. Tambah si Auni saya tu. Ke mana saje nak mengikut. Saya memang tak boleh hilang dari mata dia. Mesti kalut cari. Kadang tu baru saja tutup pintu bilik air, dah gedegang gedegung ketuk pintu tanya Umi buat apa. Ingatkan kalau masuk bilik air tu boleh la Me Time sekejap. Haha takde maknanya. Takkan kesampaian hajat tu. Kadang tu siap suruh buka pintu nak tengok saya buat apa. Nak tengok show agaknya. Hai la anak.



Saya sebolehnya cuba juga cari masa Me Time sendiri. Nak segar angin. Nak caj fikiran. Nak ajak kawan-kawan jumpa, macam tak dapat. Masing-masing ada hal sendiri. Nak travel jauh-jauh makan angin berseorangan lagi lah tak Dah tu saya boleh buat apa? Saya cari Me Time cara saya sendiri, apa lagi kalau bukan join kelas memasak. Haaaa, ini lah Me Time saya. Dapat sekali sekala keluar rumah bersendirian buat apa yang saya suka, memang rasa teruja sangat. Nikmat rasanya. Bukanlah maknanya saya tidak suka duduk di rumah, bukanlah bermaksud saya bosan dengan anak-anak, cuma saya perlu sedikit ruang waktu untuk buat apa yang saya suka. Cari dan curi nafas baru.




Suami juga faham minat saya. Dia tahu kehidupan saya 24 jam melayan anak-anak, menyiapkan 100 peratus keperluan rumah maka dengan senang hatinya dia pasti beri keizinan untuk saya keluar. Dia tahu bila saya keluar menyertai kelas memasak, mesti akan ada idea baru untuk saya keluarkan produk makanan baru. Boleh dibuat jual. Pernah dulu, saya minta izin dia untukjoin kelas masak. Dan dia kata, tak payah la. Kan dah tahu masak. Saya pun terangkan kenapa dia perlu izinkan saya pergi kelas. Pernah dulu saya nak sangat join kelas Lamb Berapi. Cuma nya jauh sangat. Dia kata takpayah la. Saya pun PM cikgu tu untuk join kelas PJJ. Satu persatu saya belajar dari jauh. Saya cuba buat sendiri. Saya bagi dia rasa saya buat jual. Dari situ baru dia yakin dan nampak kesungguhan saya. Kalau nak tahu,menu Lamb Berapi antara produk saya yang selalu ada permintaan.



Suami-suami yang dihormati, berilah peluang isteri lakukan apa yang disukai. Ambillah masa sedikit untuk menguruskan anak-anak. Takpelah kalau terpaksa jadi kuda kalau si anak nak rasa jadi Cowboy. Takpelah kalau terpaksa jadi Dinasour kalau anak anak nak main nyorok nyorok konon takut kan Dinasour. Sebab isteri tuan tuan dah lalui hari hari semua tu dengan anak anak. Ambil lah tugas isteri tuan tuan sekejap.

Sebenarnya banyak kesan baik jika isteri diberi peluang untuk merasa Me Time nya. Saya ada kawan yang kata nya Me Time dia adalah join Fun Run. Suka betul dia join. Tak kira malam ke siang. Mesti nak join. Untungnya, dia dapat kuruskan badan. Slim dan fit. Ada tu kawan saya Me Time nya belajar make up. Sekarang dah boleh ambil job makeup kan pengantin. Macam macam lagi la. Maka, bagus juga beri peluangMe Time pada isteri isteri.


Percayalah apabila isteri happy, keluarga juga akan turut happy. Ibu-ibu pun tak beri arahan macam berkawad hari-hari.A pabila hati isteri tenang, akan terus suburlah rasa kasih sayang antara ahli keluarga.


No comments:

Post a Comment