Pages

Tuesday 20 October 2015

Idea bisnes katering kecil-kecilan

Teks : Aliza binti Idris
Foto  : Aliza binti Idris  & Carian Google


Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
 Alhamdulillah, sedikit perkongsian saya tentang memulakan bisnes makanan dalam entri sebelum ini membuatkan seorang kenalan baru berkongsi cerita dengan saya. Syukur, ada kenalan yang sudi berkongsi kisah yang sama dengan saya.

Katanya beliau juga seorang surirumah. Sebagai surirumah, kehendak hati tentulah ingin berbelanja itu ini . Katanya lagi untuk meminta-minta daripada suami, rasa tidak sampai hati. Jadi beliau meminta pandangan saya untuk memulakan bisnes dari rumah. Beliau juga seorang yang mempunyai hobi memasak dan kelebihannya memasak menu yang 'simple' tetapi sangat sedap. Saya mencadangkan agar menjadikan hobinya itu sebagai penjana pendapatannya sendiri. Namun begitu, beliau memikirkan soal modal untuk memulakan bisnes.

Memang diakui apa sahaja cabang bisnes yang ingin kita terokai,kita tidak dapat lari daripada mencari modal permulaan. Bagi saya, bisnes makanan dari rumah ini, modal permulaan kita boleh gunakan daripada bayaran deposit 50% daripada pelanggan. Duit itu boleh digunakan untuk membeli barang mentah yang diperlukan. Selebihnya boleh kita peroleh selepas pelanggan menerima tempahan mereka. Untuk katering dari rumah kita tidak memerlukan dapur dan peralatan khas masakan dan sewa tempat khas untuk memasak atau pun pekerja profesional. Jika tempahan untuk 30 orang, rasanya dengan aturan masa yang baik dapat membantu kita menyiapkan tempahan tepat pada masanya.

Diantara idea menu katering yang boleh disediakan adalah seperti menu sarapan pagi. Menu sarapan pagi yang biasa disediakan :

Nasi lemak, kuih 2 jenis, dan minuman panas.

Untuk menu tengahari : Nasi Putih, Ayam Masak Merah, Gulai Kari Daging, Sayur Campur, Buah dan Air.

Menu-menu ini boleh dihidangkan secara buffet dan dibungkus. Untuk hidangan secara buffet, saya akan kongsikan bagaimana memperoleh peralatan cutlery untuk yang baru berjinak-jinak dalam entri akan datang ya. Untuk menu hidangan yang dibungkus, kita tidak memerlukan peralatan hidangan yang banyak, cuma pengurusan masa untuk membungkus sangat penting. Membungkus makanan adalah sedikit rumit dan mengambil masa agak lama jika dilakukan berseorangan.

Untuk permulaan, kita perlu tahu keupayaan diri untuk menyiapkan tempahan tersebut. Dari pengalaman saya sendiri, menyediakan tempahan makanan dalam waktu yang dijanjikan, ia nya sangat penting bagi saya untuk memastikan semua berjalan lancar. Yang paling penting juga bagi saya , rutin terhadap anak-anak pasti saya selesaikan dahulu. Siap sediakan keperluan mereka, barulah saya memulakan langkah ke dapur. Bak kata suami, "Anak-anak kita ini suka mencabar kewibawaan umi. Bila Nampak umi sibuk di dapur, mulalah berperang nak berebut perhatian umi nya. Ada sahaja yang diminta. Lagi umi nak siapkan kerjanya cepat, lagi banyak pula kerenah mereka". Hai lah anak-anak.

Sampai di sini dahulu perkongsian saya. Diharap perkongsian ini boleh memberi idea untuk surirumah sekalian.Jumpa lagi.

Sedia menerima tempahan untuk sebarang majlis.
Hubungi saya Aliza
Whatssapp 0163334232
**Tempahan kek, pencuci mulut dan juadah utama.

1 comment:

  1. Artikel yang baik, Pernahkah anda mendengar tentang LFDS (Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian, E-mel: lfdsloans@outlook.com --WhatsApp Hubungi: +1-9893943740--lfdsloans@lemeridianfds.com) adalah sebagai perkhidmatan pendanaan Amerika Syarikat / UK yang mereka memberikan saya pinjaman $ 95,000.00 untuk melancarkan perniagaan saya dan saya telah membayarnya setiap tahun selama dua tahun sekarang dan saya masih mempunyai 2 tahun lagi walaupun saya senang bekerja dengan mereka kerana mereka adalah pemberi pinjaman Pinjaman tulen yang boleh memberi pinjaman kepada anda.

    ReplyDelete