Pages

Tuesday 20 October 2015

Jangan malu dengan perniagaan HALAL anda

Teks : Aliza Binti Idris
Foto  : Carian Google

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Apabila saya mula berjinak-jinak dengan perniagaan makanan dari rumah ini, terlalu banyak persoalan bermain di fikiran saya waktu. Kadang-kala saya tidak yakin untuk memperkenalkan produk makanan kepada pelanggan. Saya risau dengan penerimaan mereka. Saya selalu merasakan makanan yang saya sediakan tidak sedap dan tidak menepati selera ramai. Bagi saya, menjual produk berasaskan makanan adalah sangat mencabar. Saya harus memastikan standad rasa makanan mestilah pada tahap yang baik dan konsisten setiap kali tempahan dibuat. Tambahan pula saya bukanlah lulusan bidang masakan, hanya berbekalkan sedikit kebolehan dan keyakinan untuk menjalankan perniagaan makanan.

Hasil bacaan melalui alam maya dan bergaul dengan pengusaha makanan dari serata tempat, akhirnya saya memberanikan diri untuk memulakan perniagaan. Seperti yang kongsikan dalam entri sebelum ini, tempahan pertama saya hanyalah bihun goreng dan kuih karipap. Dari situ sedikit demi sedikit bangun mencari rentak untuk memasarkan produk saya supaya lebih dikenali walaupun dalam kawasan setempat.

Menjadi seorang usahawan, perasaan MALU seharusnya diletak ketepi. Tidak saya
nafikan, saya sangat malu untuk memulakan perniagaan. Malu membuka mulut untuk memberitahu "Sayalah yang masak makanan ini. Nanti bolehlah tempah dengan saya".  Saya malu mengaku itu hasil masakan saya. Sehinggalah saya menyedari , sikap begitu harus saya kikis jika saya ingin berjaya. "Saya perlu berubah. Tidak ada seorang yang boleh mengubah, jika saya sendiri tidak berusaha dan berinisiatif untuk berubah".

Kenapa perlu malu? Sedangkan saya menjalankan perniagaan halal. Menjual sesuatu yang memberi rasa kenyang kepada orang, itu sesuatu yang sangat baik kan? Jadi buang jauh perasaan malu itu. Malu yang menebal, sedikit sebanyak akan membunuh perasaan ingin berjaya dalam diri kita. Saya selalu berkata kepada diri saya, " Siapa lagi yang bertanggungjawab menjayakan perniagaan ini, jika bukan diri saya sendiri". Jatuh bangun perniagaan ini, saya harus bertanggungjawab ke atasnya.

Jadi saya terus mengiklan perniagaan saya dari hari ke hari. Jika ada jamuan dan kenduri di kawasan kejiranan saya, saya akan membawa buah tangan hasil masakan saya. Biar makanan ini menjadi "jurucakap" saya. Dan Alhamdulillah, makanan saya mampu menjadi wakil saya. Apa yang penting,  jangan malu untuk berniaga.

Sedia menerima tempahan untuk sebarang majlis.
Hubungi saya Aliza
Whatssapp 0163334232
**Tempahan kek, pencuci mulut dan juadah utama.

No comments:

Post a Comment